fredag 7 november 2014

KAMARASH GÖR ENTRÉ

När värsta sorgen efter Gorkij hade lagt sig - Gull-Maj och Cilla var till stor tröst! - var jag redo att börja leta ny häst.
Jag lade ut en annons på Bukefalos och fick följande svar;
Det var tillräckligt intressant för att jag skulle vilja veta mer.
Lite mer erfaren denna gång än förra gången jag köpte häst, så hade jag en lång lista med frågor.
Men vad i all sin dar är en Shagya-arab? Hade jag aldrig hör talas om.
Oj, oj, här har jag bestämt gjort ett fynd! Låter ju väldigt bra, precis vad jag söker. Måste provridas. Gull-Maj följde med. Provridningen i Åkersberga har jag inspelad på video men mitt nedskrivna omdöme var som följer;
"Underbara ögon, snäll, lugn, vacker, jättesöt, lättriden, lydig för skänklarna, lite motspänstig i munnen (går säkert att komma till rätta med), fint steg, väluppfostrad, lätthanterlig."
Och så snäll han var i stallet! Stod alldeles stilla utan att vara uppbunden - imponerande!
Vad mer kan man önska?
Bestämde mig för att köpa honom om han klarade veterinärbesiktningen och vi var överens om priset. Allt avlöpte väl. ....
...... och denna gudomligt snälla, vänliga och vackra häst kom till mig den 25 februari 2002.
"Du tar väl hand om våran prins?" sa´ Emelies mamma.
Och prins var han även på pappret! Hans härstamning går inte av för hackor.

2 kommentarer:

  1. Åh vad jag älskade denna lilla häst <3
    Cilla

    SvaraRadera
  2. Ja Cilla, han var en fantastiskt trevlig häst.

    SvaraRadera