lördag 21 juni 2014

GORKIJ VANDRAR ÖVER REGNBÅGEN

Gorkij var nog det närmaste drömhästen man kan komma, han hade allt. Vi fick många år tillsammans, elva år, och jag är väldigt tacksam för det.
Slutligen höll inte hans ben längre, han hade haft upprepade kotledsinflammationer under lång tid, och jag blev tvungen att skiljas från honom. Gorkij var då 22 år.
Han talade om för mig när det var dags. Då stod han på tre ben i hagen och "sa´": matte, nu vill jag inte vara med längre.
Det var svårt att skiljas från honom! Oj, så jag grät, det var fruktansvärt helt enkelt. Gull-Maj var där och tröstade mig, som tur var. Ludde ledde ut honom, så jag slapp att göra det själv, det hade jag inte klarat.
Jag visste också, att en sådan häst får jag aldrig mer. Bilden är från hans sista sommar. Han är fortfarande väldigt fin i kroppen, men med lindor på sina onda ben.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar