söndag 28 maj 2017

DORADO - PROVRIDNING I HÖÖR

När älskade Kamarash gick bort var jag fortfarande inte färdig med hästeriet så jag började omedelbart att leta efter ny häst.
Fick då syn på denna lilla annons i någon hästtidning. Där är han ju! Den hästen vill jag ha! Ringde direkt för att få veta mer om hästen och allt lät bra så jag blev ännu mer intresserad.
Jag var ju förstås inte den enda intressenten, många hade ringt men jag lyckades bli en av de utvalda.
Ett problem var ju att han fanns i Skåne, lång väg att åka. Eva skulle resa bort och vi hade svårt att hitta någon tid när jag skulle kunna komma ner och provrida. Jag var förstås ivrig att komma ner så fort som möjligt och lyckades övertala henne att få komma ner redan på fredagen. Tog tåget ner, köra bil fram och tillbaka över en dag var inte att tänka på.
Eva hämtade mig på stationen i Höör och sedan hade jag bara 1½ timme på mig att bekanta mig med hästen innan jag sista tåget gick tillbaka. Det får gå, det måste gå, det här är min chans.
.Vackraste hästen stod alldeles stilla i stallet, utan att var uppbunden, när vi skulle sadla honom.
Så var det dags att provrida på Evas utevolt. Jag var inte van vid westernsadel, men bortsett från det så var det inga problem i någon gångart. Eva videofilmade så jag skulle ha någonting att titta på när jag kom hem. (Kan tyvärr inte lägga ut videon här eftersom det är ett VHS-band.)
Hem och sova på saken, men i själva verket hade jag redan bestämt mig. Ringde Eva nästa morgon och vi kom överens om att jag skulle få köpa honom.
Till hans meriter hör att han vunnit sin klass på en utställning i Blommeröd.
Eva visade också en film från när hon köpte honom i Spanien. Han var då 3 år gammal. (Kan inte visa den heller här av samma anledning).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar